25 de maig del 2010

Via Tope Clàssic, Puntals d'Àger, Montsec.

Ens dirigim a aquesta zona que encara no coneixem amb en Pep Coll, el dia 23/5/10. La intenció és fer la via Redrum -potser la més assequible/famosa- però ens trobem tres cordades al davant, que tot just comencen... Un d'ells ens passa la ressenya de la via Tope Clàssic, uns metres més a la dreta, i que també era una de les que ens havíem mirat; ens hi posem ben decidits, ja que es veu maca i força equipada. Al final del dia els agraïm de veres la recomanció, ja que la via és molt guapa, i a més vam poder acabar abans que plogués (segurament, fent cua a la Redrum, haguéssim "pillat"!).

Aquest cop no hi ha fotografies... però faré la piada igualment per si a algú li serveix. Ressenya de la web de l'escalatroncs.

1er llarg: IV, 40m. És un llarg que es pot esquivar per una vira de l'esquerra (algun pas de grimpada). És el que vam fer, ja que des de la via Redrum la repisa és còmoda (uns 25/30m a la dreta).

2on llarg: 6a, 35m. Bonica tirada de placa molt ben assegurada, amb algun pas, però tampoc gaire exigent. Un llarg força dret, tipus Vilanova de Meià.

3er llarg: V+, 35m. Sortim de la reunió amunt a cercar una petita fissura i després flanquejar a la dreta (pitó a mig aire, amagadot), per terreny "rampa" però poc canto, força finet. Diagonal a la dreta, buscant els pitons i un diedre amb roca força bona. Una mica exposat.

4rt llarg: V+, 45m. Sortim de la reunió amunt amb tendència a l'esquerra, per terreny fàcil però descompost (savina, camalot nº2, pont de roca...) fins que la roca millora, es torna una placa molt maca on trobem un pas de llastra seguit d'una sortideta de decisió. Aquest pas està molt ben assegurat, i potser és més difícil aquest que el 6a del segon llarg. Ens saltem una reunió (buril+espit) i seguim a l'esquerra per terreny descompost (repisa amb pedra sòlta, ull!).

5è llarg: III, 25m. Llarg de tràmit per un ressalt fàcil fins una altra repisa, cerquem a mà dreta la reunió. Compte amb la roca acumulada a les repises, les cordades de sota ho agrairan...

6è llarg: 6b+/Ae, 35m. Un llarg preciós, una placa "Vilanovina" per treure's el barret. Comencem a mà dreta per unes llastres compactes que ens faran fer passos atlètics fins un repòs, on caldrà seguir amunt amb decisió. Abans d'arribar a l'Ae hi ha algun pas que em va semblar 6a, però està molt ben assegurat. El tram de 6b+ consta d'un petit diedre amb roca dolenta amb una placa de poca presa a la dreta. La qualitat de la roca del diedre et fa passar les ganes de provar-ho. Passat els 4 o 5 passos d'A0 arribem a una bona repisa/balma on fem reunió.

7è llarg (+8è): A1/V, 35m. Sortim a l'esquerra de la reunió i trobem la xapa per fer l'A0. L'artificial està equipat, de fet no vaig necessitar l'estrep.. Una altra xapa, un clau, i posem un tasconet més amunt, ja pescarem la següent xapa, i ja està. Seguim per un diedre fàcil però dret, i arribem a una reunió en una repisa. Recomano fer-la aquí, ja que ens la vam saltar i després el fregament i el vent ens van molestar una mica.
Sortim de la reunió per una sabinota que pugem, arribem a una gran repisa on, caminant, tirem a mà dreta fins trobar una placa assegurada. Fem reunió al parabolt arran de terra. Es pot reforçar molt bé a la fissura de l'esquerra: un àlien vermell i el camalot nº2 invertit van quedar de conya.

9è llarg: V+, 25m. Bonic llarg de placa per rematar la jornada. Sortida un pèl estranya de la reunió, però amb truquillo (fissura-canaleta) fins trobar el primer seguro. A partir d'aquí Vè fins dalt, amb roca una mica descomposta.

Baixada per la dreta, uns 10min arran de paret fins trobar una fita gran que ens baixa per feixes inclinades fins una canal-tartera que ens duu a la pista on tenim al cotxe.

El que més m'ha agradat:
· Llargs 2, 4, 6 i 9 per unes plaques molt bones, passos macos sobre bona roca i molt ben assegurats. Per disfrutar del V/V+.
· Lògica de la via. La segona part (llargs 6,7,8,9) és la que val més la pena.
· Ben assegurada, potser massa i tot. De fet no cal dur ni estrep si portem friends i tascons.

El que no m'ha agradat:
· Llarg 3 un pèl descompost i exposat en comparació amb la resta.
· Repises amb molta roca sòlta, s'ha de vigilar constantment les cordes per no apedregar el company o cordades que vagin per sota. Si hi ha algú davant nostre, plantejar-se canviar de via.